Af Kim Fupz Aakeson
Billedbog. En pige vågner en morgen, og undrer sig over alting: Værelset, hun sover i, damen som siger hun skal i noget, som hedder "børnehave". På badeværelset skal hun have en pind med noget underligt creme på i munden og senere have noget de kalder "flyverdragt".
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialt'Meget mærkelig morgen' er en skæv omvendtfortælling, hvor alt det normale er unomalt, og hvor det at vågne op på et sørøverskib er dejlig trygt og velkendt. E-bogen har oplæsning, og lad i første omgang eleverne lytte til teksten uden at se billederne. Lad dem undervejs gætte, hvor handlingen udspiller sig. Læs historien igen, mens eleverne kigger med på klassens whiteboard. Rasmus Bregnhøis illustrationer har lagt spor ind, som siger noget om pigens baggrund. Lad dem undervejs gå på jagt efter piratspor. Book overlay som indeholder opgaver og ressourcer, som skaber sproglig opmærksomhed. Eleverne skal fx undersøg forskellen på det sprog, der henholdsvis beskriver det velkendte og ukendte. Når man ikke ved, hvad et toilet er, så kan det beskrives som "en stol med et hul i" (lang nominalforbindelse), mens man slet ikke behøver at beskrive en "takkelage" (et sejlskibs master, bomme, tovværk m.m.), for det giver sig selv, når man er vokset op på et sørøverskib. Overlayet indholder også ideer til en fælles "quiz og byt" og meddigtning. Bogen har en meget overraskende slutning, men hvad siger eller tænker hovedpersonen undervejs, som giver læseren et praj om, at noget er galt? Tal om, hvordan forældrene er fremstille i henholdsvis tekst og billeder, og hvordan de ændrer karakter underejs. Vinduerne er firkantede i drømmen og runde i virkeligheden. Hvad symboliserer formerne? Hvad vil det sige at være firkantet? Hvad vil det sige at være rund? og kan det sige noget om forældrene/miljøet/stemningen?
MitCFU
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Kommunikation
-
Temaer
-