Materialet er en introduktion til genren lydfortællinger. Gennem de tre analyseområder dramaturgi, stemmer og lyde guides eleverne til at opleve, analysere, fortolke, vurdere og perspektivere en mangfoldighed af lydfortællinger. Alle fortællinger tilgås via QR-koder indsat i bogen.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialtLydfortællinger er fortællinger fortalt alene ved hjælp af optagede lyde som stemmer, musik, effekter. Fra radioen kender vi radiodrama og radiomontage, i nyere tid podcasten.
Denne bog arbejder specifikt med lydfortællinger, som gengiver faktiske hændelser og lægger op til både analyse af sådanne og produktion af samme. Med henblik på elevfremstillinger er der indsat QR-kode til en guide for brug af AUDACITY. I analysearbejdet fokuseres særligt på dramaturgi, stemmer og lyde med introduktion til bla. fortælletid og fortalt tid, spændingsgreb, dynamik, klipning, stemmeføring, effekter. Der lægges op til at eleverne arbejder i tre fokusgrupper, netop så de tre analyseområder fordeles. Ved præsentation af arbejdet fordeles eleverne i matrixgrupper, så alle formidler, hvad de i deres fokusgrupper har arbejdet med.
Bogen rummer også forslag til, hvordan man kan bruge lydfortællinger ved afgangsprøven i mundtlig dansk. Alle lydfortællingerne tilgås via QR-kode.
Forlaget skriver: Denne bog handler om lydfortællinger - altså fortællinger du alene oplever med ørerne. Det er en spirende genre, for siden telefonen blev det største medium, er der blevet podcastet lydfortællinger som aldrig før.
Eleverne præsenteres for de allerbedste og mest dramatiske af slagsen. De vil blandt andet stifte bekendtskab med en bankrøver på vej til sit første kup, en ung mand der fanges af Gestapo-officerer, og en mystisk kvinde der frekventerer klostre i det danske land med sin tunge kuffert. Alle lydfortællinger tilgås via QR-koder indsat i bogen.
Foruden at lære om genren og anvende deres viden i et fokuseret arbejde med at analysere, fortolke, vurdere og perspektivere, bliver eleverne klædt på til selv at producere egne lydfortællinger og få ideer til, hvordan lydfortællinger kan indgå i den mundtlige prøve.
Lydfortællinger er målrettet 7.-10. klasse og sætter fokus på lydfortællinger i bredeste forstand. Eleverne lærer at analysere lydfortællinger med udgangspunkt i tre analyseområder dramaturgi, stemmer og lyde.
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Fremstilling
-
Kommunikation
-
Jonatan May
Trine May
- Gå til Radiodrama.dk
- Heri QR-koder til lydfiler