Læs litteratur med forståelse
Præsentation af metode til undervisning i læseforståelse, som giver alle elever i overbygningen mulighed for at deltage ligeværdigt i klassens litteraturarbejde.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialtFFM: læsekompetence og fortolkningskompetence.
Stilladssering gennem dialog og lærermodellering.
De 5 læseforståelsesstrategier:
Forventning
Den indre film
Den grafiske model
At stille spørgsmål
Det fortolkende resumé
Materialet arbejder med før-, under- og efterlæsning samt undervisningsguide fra time til time.
Forlaget skriver: Læs litteratur med forståelse. Guide til en inkluderende undervisningsmetode giver læreren en grundig indføring i modellerende og stilladserende undervisning i fem læseforståelsesstrategier, som er særligt velegnede til læsning af litterære tekster. Ved at tilegne sig de fem læseforståelsesstrategier får alle elever i overbygningen mulighed for at deltage ligeværdigt i klassens litteraturarbejde.
I materialets time for time-vejledning anvendes strategierne på en række korte, men komplekse litterære tekster af blandt andre Naja Marie Aidt, Jesper Wung-Sung, Josefine Ottesen og Bent Haller. Afslutningsvis arbejder eleverne med to hele noveller af Helle Helle og Pia Juul.
Til bogen hører et gratis website, laeslitteratur.gyldendal.dk, hvor bogens litterære tekster og arbejdsark findes i digital form til brug for digital læsestøtte.
Læs litteratur med forståelse bygger på et forsknings- og udviklingsarbejde foretaget af bogens forfattere i 2012-2013 med det formål at øge forståelsen af litterære tekster hos elever med læseforståelsesvanskeligheder.
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Fremstilling
-
Læsning
-
Christian Hesselholdt
Dorthe Nors
Jesper Wung-Sung
Josefine Ottesen
Marina Cecilie Rone
Martin Petersen
Naja Maria Aidt
Pia Juul
Nina Berg Gøttsche
- Gå til Link til bogens hjemmeside med bl.a. arbejdsark
- Hertil findes supplerende materiale på bogens hjemmeside