Materialet indeholder
Hvorfor tid til skrivning?Informere - fem kendetegn
Beskrive - fem kendetegn
Fortælle - fem kendetegn
Argumentere - fem kendetegn
Reflektere - fem kendetegn
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialtForlaget skriver: Nyhed i serien Tid til dansk i overbygningen.
Denne vejledning giver læreren en indføring i, hvordan elevbøgerne kan bruges i arbejdet med at udvikle den enkelte elevs skrivekompetence og redegør for, hvorfor opmærksomheden på skrivemåder er kvalificerende for elevernes arbejde med skriftlig dansk.
Konkrete forslag til vurderingspraksis og vurderingsfokus hjælper læreren med at vurdere elevteksterne, og samarbejdet med eleven omkring målsætning og evaluering bliver tydeligt gennem arbejdet med kopiarkene i vejledningen.
Tid til SKRIVNING 1-3 gør eleverne i overbygningen bedre til at udtrykke sig skriftligt. Elevbøgerne består af tekster og opgaver, fordelt på de fem grundlæggende måder at skrive på:
at skrive for at informere
at skrive for at beskrive
at skrive for at fortælle
at skrive for at argumentere
at skrive for at reflektere.
Med kendskab til disse skrivemåder har eleverne et solidt grundlag for at skrive mange typer af tekster.
-
Dansk
-
Fremstilling
-