Log ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialtBogen er inspireret af den australske genrepædagogik og struktureret ud fra de overordnede genrebetegnelser: de berettende, de informerende, de instruerende og de argumenterende tekster. Eleverne skal arbejde med læsestrategier, og undersøge fagteksters hensigter, opbygning og sprog.
Den genrepædagogiske tilgang i bogen vil være værdifuld også for elever med læse-skrivevanskeligheder og tosprogede, da den giver gode eksempler på stilladsering som eleverne kan bruge når de selv skal skrive fagtekster.
Forlaget skriver: Fang en fagtekst er et overskueligt materiale, der støtter eleverne både i forhold til at læse og forstå fagtekster, og i forhold til at opbygge og formulere egne fagtekster. Opgavetilgangen er inspireret af genrepædagogikken, og eleverne skal både undersøge, tale om, læse og skrive fagtekster. De enkelte kapitler indledes med læringsmål og forforståelsesopgaver, og hvert kapitel afsluttes med evaluering på baggrund af læringsmålene.
I kapitel 1 er der fokus på fagtekster og teksttyper, læsestrategier og læseformål. I kapitel 2-5 arbejdes der koncentreret med de fire teksttyper hhv. den berettende, den informerende, den instruerende og den argumenterende. Her opbygger eleverne viden om forskellige teksters hensigt, sprog og opbygning.
Teksteksemplerne er udvalgt fra både danskfaget, andre skolefag og fra elevernes hverdag.
-
Dansk