Grib litteraturen
Hermed 50 litteraturdidaktiske greb til at nytænke og gentænke litteraturundervisningen i hele grundskoleforløbet. Her er teori, eksempler fra praksis og helt konkrete greb lige til at anvende. For dansklærere i grundskolen.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialtLæs denne inspirerende lærerbog sammen i jeres dansk-fagteam, og brug den til at udvikle på jeres litteraturundervisning. De mange konkrete ideer i bogen kan både give inspiration til arbejdet med en fælles roman-læsning i klassen eller til bogklub-læsning, hvor eleverne i læser forskellige romaner - sammen i mindre grupper.
I fagteamet kunne I fx deler bogens fem faser ud imellem jer. Hver gruppe kan så nærlæse kapitlet om deres fase og diskutere, hvordan ideerne i bogen kan sættes i spil i forhold til konkrete skønlitterær bøger, som I læser med eleverne. Hvilke aktiviteter kunne I helt konkret lave med eleverne i denne fase i forhold til en helt konkret skønlitterær bog? Fremlæg fasen og ideerne for hinanden, som afsæt for en fælles samtale.
Aftal evt., at I vil afprøve mindst en ide i egen undervisning indtil næste møde, hvor I så kan dele erfaringer med hinanden. Hvad gjorde det ved elevernes udbytte af litteraturundervisningen? Stimulerede det elevernes læselyst? Hvad fungerede godt/mindre godt? Hvad vil du tage med dig fra bogen i den undervisning fremover?
Mange af opgaverne egner sig til at stimulere læselyst. Herunder er der link til en padlet med bogklub-opgaver, som baserer sig på den fem faser.
Forlaget skriver: Lærerens håndbog til en meningsfuld litteraturundervisning.Eleverne kommer dybt ind i sig selv og langt ud i verdenGrib litteraturen! indeholder 50 litteraturdidaktiske greb, som du nemt kan bruge, når du skal udvikle din litteraturundervisning sammen med dine kollegaer og dine elever. Bogen gentænker begrundelserne for at arbejde med litteratur i danskfaget og giver plads til en sansemæssig og samtalebaseret tilgang til arbejdet med litteratur i grundskolen. Eleverne skal både komme ind i sig selv og ud i verden, når de læser litteratur i skolen.Eleverne skal i dialog med litteraturen, sig selv og hinandenGrib litteraturen! lægger op til, at litteraturundervisningen tænkes og deles op i fem faser, som på hver deres måde klæder eleverne på til at indgå i litteraturfællesskaber, der kalder på indlevelse, kreativitet og indsigt:Stemthed Vores forforståelseTekståbnere Vores første indtryk af tekstenTekstfordybere Vores undersøgelse af tekstenTeksttænkere Vores tanker om teksten og vores eget livVerdensvendthed Vores egne aftryk i verdenEt afprøvet materialeGrib litteraturen! er udviklet af lektor og ph.d. Ayoe Quist Henkel i tæt samarbejde med en gruppe dansklærere og deres klasser, der har udviklet og afprøvet grebene i praksis.
- Gå til Padlet med bogklub-opgaver
- Gå til Bogens webside med gratis arbejdsark
- Gå til Læselyst-side på CFU KP
- Hertil findes supplerende materiale på internettet