At læse for at lære
Af Gerd Fredheim
Idéer til hvordan klassens lærere kan samarbejde om at udvikle elevernes viden om og anvendelse af relevante læse- og læringsstrategier i alle fag, hvor de skal læse.
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialtBogen er en håndbog for de lærere og klasseteam, som vil koordinere og strukturere undervisningen i faglig læsning. Med afsæt i et konstruktivistisk læringssyn giver bogen et overblik over systematisk undervisning i læseforståelse til brug på alle trin i grundskolen. Der lægges vægt på bevidstgørelse af forforståelse og læseformål og på organisering af ny viden. Der gives konkrete forslag til at arbejde bl.a. med tankekort/mindmaps, med ordkort/semantiske kort og procesnotater.
Tilknyttet bogen er elevbogen Læsning i fagene.
Forlaget skriver: At læse for at lære er en overskuelig håndbog i læse- og læringsstrategier, der er tæt forbundet med lærerens praksis. Bogen er skrevet af Gerd Fredheim med forord af Kirsten Jakobsen.
At læse for at lære giver konkrete eksempler på, hvordan læreren i sin hverdag kan bruge læse- og læringsstrategier, når elever skal læse, forstå og lære. Den grundlæggende indføring i de forskellige strategier foregår i faget dansk, og opfølgning og praktisk brug af strategierne indgår i alle fag.
At læse for at lære er til den lærer, der i dagligdagen ønsker en systematisk og konkret tilgang til arbejdet med strategierne. Bogen kan bruges i fag- og tværfaglige teams i hele skoleforløbet. Bogen er også til de lærerstuderende, der ønsker at kende til og kunne formidle relevante læse- og læringsstrategier til deres elever.
-
Specialpædagogik
-
Didaktik og Pædagogisk/psykologisk teori og metode
-