Materialet indeholder
Hæftets indhold er: Den mundtlige formidling, Folkeeventyrets kendetegn, Forskellige modeller og eventyrtyper, Analyse- og fortolkningsopgaver, Proces- og produktorienterede skriveopgaver, Fremgangsmåder til arbejdet med folkeeventyrLog ind og få adgang
Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialtIndledende afsnit: genren historisk set.
Materialet indeholder oplistning af og undersøgelse af folkeeventyrets genretræk.
Eksemplariske gennemgange af de 2 folkeeventyr:
'Dovenlars'
'Dronningen som altid bar handsker'
Fremgangsmåder anskueliggøres med henblik på fortolkningsprocessen.
Ofte er arbejdet med folkeeventyr i folkeskolens ældste klasser ret stereotypt. Den gode og den onde, tretalsmagi, måske en aktantmodel og en morale. Eleverne når ikke til at opfatte folkeeventyrene som mulige livsforklaringer - og de anvender ikke deres analytiske iagttagelser i en samlende tolkning/syntese. I hæftet om folkeeventyr kommer eleverne ned i - og rundt om folkeeventyrene ved at fokusere på genrens karakteristika - og ved at gå ind i folkeeventyrene med forskellige redskaber og fra forskellige vinkler. På den måde aktiveres elevernes viden om genren - og de får den systematiseret og udfordret gennem både mundtlige og skriftlige danskaktiviteter.Undervejs i arbejdet med hæftet møder eleverne opgaver, hvor de skal fokusere på den mundtlige fortælling. Forberede og afprøve en fortælling - for at udfordre mundtligheden og dens mange muligheder - også for de ældste elever. Hæftet indeholder en eksemplarisk analyse af folkeeventyret Dovenlars. Der er løbende eksempler på, hvordan genretræk kan kendes, findes og bruges i de enkelte tekster. Sidst i hæftet findes en oversigt, der viser forskellige tilgange og fremgangsmåder, når eleverne i andre sammenhænge skal formulere sig om genren.
Forlaget skriver: Dansk i dybdenFOLKEEVENTYR Dansk i dybden af Lise Moestrup og Birgitte Therkildsen er et genrehæfte, der er skrevet til elever i folkeskolens ældste klasser. FOLKEEVENTYR er et undervisningsforløb, der kan indgå direkte i den danskfaglige årsplan. Hæftets indhold er:Den mundtlige formidling Folkeeventyrets kendetegn Forskellige modeller og eventyrtyper Analyse- og fortolkningsopgaver Proces- og produktorienterede skriveopgaver Fremgangsmåder til arbejdet med folkeeventyr Mere om indholdet i FolkeeventyrOfte er arbejdet med folkeeventyr i folkeskolens ældste klasser ret stereotypt. Den gode og den onde, tretalsmagi, måske en aktantmodel og en morale. Eleverne når ikke til at opfatte folkeeventyrene som mulige livsforklaringer og de anvender ikke deres analytiske iagttagelser i en samlende tolkning/syntese.
-
Dansk
-
Fortolkning
-
Lise Moestrup