Du er ikke logget ind
Del


Tilbage
Billede af materialet Noget nær det perfekte
Bog
OBS: Dette er et informationsmateriale til dig - det må ikke bruges i din undervisning
Tid til dansk i overbygningen
Noget nær det perfekte
8.-10. klasse Ungdomsuddannelser Voksenuddannelser



Et udvalg af raptekster fra 1988-2003 i samspil med traditionel lyrik fra en bredere tidsperiode. Der lægges op til diskussioner om ungdomskultur, kunst m.m., og der vejledes i arbejdet med tekstanalyser og danskfaglige begreber.


"Noget nær det perfekte" er en del af

Serie
Tid til dansk i overbygningen

Materialet indeholder

Rappens historie
Alder og ungdom
MC Einar (Provokerer, onanerer
Landet Atlantis - et symbol)
Rockers by Choice (Nedtur
I Danmark er jeg født)
Østkyst Hustlers (Hustlerstil
Indvielsen)
Humleridderne (Malerhjerne
Impromtu)
Den Gale Pose (Spændt op til lir
Rifbjerg!)
UFO & Yepha (Hver dag
Stridsmænd for det vi elsker)
Jokeren (Havnen
Gennem byen sidste gang)
Ak, den ungdom (Den Dræbende Joke
Sådan kan du arbejde)
Evaluering
Side
af

Log ind og få adgang

Du skal logge ind med UNI-login eller WAYF - så kan du låne materialt

Her er et spændende og veltilrettelagt undervisningsmateriale om lyrik, hvor det er muligt at lave komparativ læsning mellem raptekster fra 1988-2003 og lyrik fra en bredere tidsperiode, herunder guldalderen. Der er mange åbne opgaver, hvor der lægges op til personlig stillingtagen og refleksion ud fra teksterne. Bogen indledes med et kort afsnit om Fælles Mål, logbogskrivning og portfolio. Dernæst er der et indledningsafsnit om hip-hoppens historie som baggrundsviden til det videre arbejde
Der er mange åbne opgaver, hvor der lægges op til personlig stillingtagen og refleksion ud fra teksterne. Bogen indledes med et kort afsnit om Fælles Mål, logbogskrivning og portfolio. Dernæst er der et indledningsafsnit om hip-hoppens historie som baggrundsviden til det videre arbejde. - eleverne skal forholde sig til egen og andres måde at udtrykke sig på - eleverne skal tilegne sig større viden om sproglige virkemidler - eleverne skal kunne forholde sig til at fortolke og vurdere lyrik - eleverne skal kunne forholde sig til forskellige lyriske genrer og selv kunne skrive lyrik - eleverne skal kunne fremlægge overvejelser, tanker, meninger og følelser om sprog. Alle punkter er der mulighed for at nå
Bogen er præget af mange illustrationer af vidt forskellig karakter fra karikaturtegninger, graffititegninger, forskellige former for tryk sammen med de forskellige udvalgte tekster, supplerende faktabokse og den teoretiske viden, der formidles. Samspillet virker godt og inspirerende, når der lægges op til arbejdet med de åbne opgaver.
Herunder er linket til et super online-forløb fra Ragnarok museet om selv at lave rap med fine videoer.

Bidragsyder
Simon Skov Fougt
Pædagogisk note
Trine Ferdinand
Udgivelsesår
2006
Faustnummer
2 617 013 3
ISBN-nummer
87-23-01837-2
Fysisk beskrivelse
120 sider
Sprog
Dansk
Materialetype
Bog