Gentagen læsning
Af Kirsten Koch Jensen
Log ind og få adgang
Du skal logge ind med Unilogin eller WAYF - så kan du låne materialet
Forlaget skriver: Materialet henvender sig til elever i indskolingen samt elever i 4.- 5. klasse hvis læsning stadig er usikker eller måske bare langsom.Ved hjælp af gentagen læsening af de samme små tekster bliver læsningen mere flydende hvilket gør at læsehastigheden og læseforståelsen øges.Hvad er gentagen læsning?Materialet Gentagen læsning består af en række tekster tre små historier som kan anvendes i forbindelse med træning af flydende læsning og læsehastighed. De to ting hænger uløseligt sammen, idet hastigheden automatisk øges, efterhånden som læsningen bliver mere flydende. Og ved øget hastighed kommer der mere flow i læsningen. Man kan vælge at have fokus på begge aspekter eller blot det ene.Når man arbejder med træning af læsehastighed eller flydende læsning, må teksterne hverken være for svære eller for lette. Eleven skal som udgangspunkt kunne læse teksterne med en rigtighedsprocent på mellem 90 og 95.Hver tekst skal læses 3-5 gange enten samme dag eller over flere dage.Se beskrivelse under henholdsvis Træning af læsehastighed og Træning af flydende læsningBeskrivelseMålgruppeMetoden gentagen læsning kan bruges til alle.Teksterne i dette hæfte egner sig til elever i indskolingen samt elever i 4.- 5. klasse, der er endnu ikke læser sikkert eller bare læser langsomt.Om teksterneMaterialet indeholder tre historier, som tager udgangspunkt i følgende talemåder: Der er ingen ko på isen En fugl i hånden er bedre end ti på taget At købe katten i sækken.Historierne foregår i et tidsubestemt univers og indeholder mange gentagelser, både hvad angår ord, formuleringer og handlemønster.Hver historie er delt op i mindre dele, så det enkelte tekststykke bliver overskueligt for eleven at læse flere gange. Sværhedsgraden er let stigende i de tre historier. LET- og lixtal er angivet, men ikke så afgørende for hvor let eller svær teksten opleves af læseren. Teksternes opbygning og mange gentagelser har her langt større betydning for læsbarheden.De enkelte tekststykker er ikke illustrerede, da illustrationer ved siden af eller under teksterne kan aflede elevens opmærksomhed og derved forstyrre læsningen. Hvis skemaet nederst på tekstsiden distraherer eleven, kan det tildækkes under læsningen.